torsdag den 8. maj 2014

Brownie cheesecake med hindbærskum



Stødte på denne opskrift en dag jeg sad og så på kager på nettet (fandt den faktisk på www.woman.dk). Chocolatebrownie - vanilla cheesecake - rasberrycream.... jeg kunne allerede smage det! Så jeg gik bare og ventede på en anledning til at bage den :) Og det fortrød jeg ikke! Mmmm! Opskriften er fra the Hummingbird bakery i London og virkelig god - omend billederne ikke er specielt flotte :)

Men lige meget med billederne, bare forstil dig en ting og lækker chokoladebrownie, med blød og cremet cheesecake og den lækreste friske og samtidig søde hindbærcreme! Det spiller altså! Og så er den nem at lave!

Her er opskriften der passer til en fin lille bradepande af dem med låg :)

Brownie:
200 g mørk, grofthakket chokolade
200 g usaltet smør (jeg brugte bare alm. lurpak)
200 g flormelis
3 æg
110 g mel

Cheesecake:
400 g neutral flødeost
150 g flormelis
½ tsk vanilje-ekstrakt (jeg brugte vaniliepulver og vanilieessens)
2 æg

Hindbærfyld:
3 dl piskefløde
100 g flormelis
150 g hindbær + lidt ekstra til pynt (jeg brugte frosne som jeg hurtigt kogte op og kølede af)

En form, der er 33 x 23 x 5 cm, foret med bagepapir

Brownien:
Forvam ovnen til 170 grader. Smelt chokoladen i en skål over en simrende (ikke kogende) vand. Bland smør og sukker og pisk det, indtil det er godt rørt sammen. Kom æggene i et af gangen, og pisk godt. Pisk melet i lidt af gangen, og når blandingen er helt glat, så hæld langsomt den smeltede chokolade i og bland godt. Hæld dejen i bageformen og glat den ud med en dejskraber.

Cheesecake:
Kom flødeost, sukker og vanilje-ekstrat og æg i en blender og blend hurtigt til massen er glat og uden klumper.

Hæld dejen over din browniedej, og bag det hele i en forvarmet ovn i 30-40 minutter, indtil cheesecaken er fast at røre ved og let gylden i kanterne. Midten skal stadig være lys. Lad kage køle ned, og kom den så i køleskabet minimum 2 timer (gerne natten over).

Hindbærfyld på toppen:
Kom fløde, sukker og hindbær i en skål og pisk blandingen, indtil den er fast men ikke stiv. Vend kagen ud af formen, og vend den, så cheesecaken vender opad. Fordel hindbærfyldet ligeligt over kagen og pynt med hindbær.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar