lørdag den 12. april 2014

Dukan mouzaka



Det smagte ret lækkert - det eneste jeg ikke var så begejstret for var bechamelsaucen, der ikke smagte "ægte" overhovedet. En anden gang vil jeg nok snyde og bruge en morneysauce 4% - den ved jeg smager rigtig godt :)

Til denne portion (2 portioner) brugte jeg:

En pakke hakket oksekød (tartar) 180 g.
1 løg
1 dåse hakket tomat
Lidt tomatpure
2 fed hvidløg
Krydderier som oregana, salt og peber

1 dl. mælk
½ spk. maizena
1 æg
Salt, peber og muskatnød

1 aubergine skåret i skiver

Revet ost på toppen

Fremgangsmåde:
Start med at stege løg og hvidløg i lidt olie, når de er bløde tilsættes oksekødet. Når kødet er gennemstegt tilsættes lidt tomatpure der hurtigt steget i gryden inden hakkede tomater tilsættes. Lad saucen simre i 15 min. imens du forbereder auberginen. Husk at smag saucen til med salt og krydderier inden du laver mouzakaen.

Skær auberginen i skiver og drys skiverne med salt. Steg skiverne på en tør pande.

Kom mælk i en gryde og tilsæt maizena under omrøring. Når saucen tykner smages til med krydderier. Når den smager som den skal, tages gryden af varmen og ægget tilsættes under omrøring.

Start med et lag kødsauce, herefter bechamelsauce og aubergine - gentag lagene og afslut med revet ost.

Gratiner i ovnen ved 200 grader i ca. 35 minutter.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar