onsdag den 25. december 2013

"Kagen uden navn"

Jeg har tidligere bagt denne kage, og den smager altså brand godt!!! Jeg har nuppet opskriften fra Newyorkerbyheart, hvor den hedder "Gunvorkage", men jeg synes bare ikke det ligner en gunvorkage :) Jeg kan se at kært barn har mange navne, og at den også bliver kaldt sjaskekage + en masse andre opfindsomme navne.
Jeg har bare valgt at kalde den "kagen uden navn" - lidt ligesom "den du ved nok"!

Som en lille bonusinfo vil jeg lige fortælle at kagen faktisk er bedst dagen efter den er bagt, der er toppingen ligesom "stivnet", så det er jo nem gæstemad :)

Til en kage i en lille bradepande/form (perfekt til de forme med plastlåg og bærehanke der findes):

125 g smør
80 g sukker
2 æggeblommer
1 dl kaffefløde 9% (eller sødmælk)
75 g mel
1½ tsk. bagepulver
lidt vaniliesukker
 
Marengs:
2 æggehvider
150 g sukker
korn af ½ stang vanilie
Topping:
2 dl piskefløde
2 dl creme fraiche 19%
vaniliesukker (smag dig frem)

Fremgangsmåde:
Pisk smør, sukker og æggeblommer luftigt og tykt med en el-mikser. Bland mel og bagepulver sammen og rør det i skiftevis med kaffefløden. Hæld dejen i en smurt eller beklædt med bagepapir bradepande. Pisk æggehviderne helt stive og kom sukkeret i lidt efter lidt, til det bliver til marengs. Tilsæt vaniliekorn og pisk til kornene er godt fordelt. Fordel marengsmassen over dejen og sæt formen i en forvarmet ovn ved 200 grader i ca. 20-25 minutter. Hold øje med kagen, marengsen må ikke blive brændt, men let lysebrun er ok. Lad kagen afkøle HELT. Pisk fløden stiv og vend vaniliesukker og creme fraiche i. Fordel fyldet over kagen når den er helt afkølet og pynt med dine yndlingsfrugter - min favorit er jordbær :)





Ingen kommentarer:

Send en kommentar