søndag den 29. september 2013

sarah bernhardtkage... eller tærte?


Godt? Nemt? Ja og ja! Virkelig godt! og virkelig nemt! En dessert for chokoladeelskere! Jeg var lidt i tvivl om jeg skulle kalde det en sarah bernhardt tærte, eller sarah bernhardt kage. Hvad er forskellen på en kage og en tærte egentlig???
Jeg brugte opskriften på almindelige små sarah bernhardt hapsere fra www.arla.dk, men i stedet for at lave dem som små hapsere, improviserede jeg lidt og lavede en kage/tærte - og det fungerede rigtig godt må jeg sige!

Til en kage/tærte:

30 makroner

Sarah bernhardt creme:
75 g. hakket god mørk chokolade (jeg brugte 55%)
2 dl. fløde

Derudover:
125 g. mørk chokolade til pynt samt bund.

Fremgangsmåde:
Lun fløden i en gryde uden at den koger. Kom den hakkede chokolade i, og lad det smelte under mild omrøring. Når chokoladen er smeltet må du gerne lade chokoladecremen varme lidt og hygge sig i gryden. Kom cremen i en skål og sæt den i køleskabet. Nogle timer senere, når cremen er kold, piskes den med en elpisker til den bliver til dejlig creme!

Knus de 30 makroner og kom dem i en lille springform med bagepapir i bunden. Smelt de 125 g. chokolade over vandbad. Kom ca. halvdelen af den smeltede chokolade i de knuste makroner og rør lidt rundt i det. Makronerne behøver ikke være helt dækkede af chokolade. For meget vil gøre at kagen/tærten bliver umulig at skære i.
Kom chokoladecremen ovenpå makronbunden og udglat overfladen med en dejskraber. Pynt med resten af den smeltede chokolade, ved at dyppe en ske i chokoladen og lade den dryppe rundt på kagen/tærten. Stil på køl indtil servering.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar