lørdag den 21. september 2013

De bedste og blødeste pølsehorn

De her pølsehorn er nogen af de bedste jeg har prøvet! Jeg fandt opskriften for flere år siden på nettet, men kan desværre ikke huske hvor. De er super bløde og lækre - men brødet gør det ikke alene! Et godt pølsehorn kræver en god pølse. Jeg har efterhånden længe sværget til langelænders brunchpølser, de udgør virkelig prikken over i'et i det perfekte pølsehorn. Jeg håber derfor at du vil prøve at bruge disse pølser næste gang du bager pølsehorn, du vil ikke fortryde det! Og så er de faktisk ofte på tilbud til 20 kr. Det er da billigt for 14 lækre pølser!

Til 14 horn (+ et par boller)

3 dl. mælk
50 g. gær
1 tsk. salt
1 tsk. sukker
100 g. smagsneutral olie (jeg bruger raps)
500 g. mel

1 pakke langelænder brunchpølser (14 stk)
Mælk til pensling
sesamfrø til pynt
Evt. ketchup

Fremgangsmåde:
Lun mælken og rør gæren udi. Nær gæren er opløst tilsættes sukker, salt og olie. Herefter melet. Det er vigtigt at dejen bliver æltet godt. Jeg plejer først at tilsætte 300 g. af melet og røre godt med dejkroge på en håndmixer - herefter tilsætte de sidste 200 g. mel og røre i minimum 5 minutter med dejkrogene til dejen er blød og smidig.
Hererfter tager jeg den ud på bordet og ælter den rigtig godt, pas på med at tilføje for meget mel under æltningen, da for meget mel kan gøre en dej tør og kedelig!
Lad herefter dejen hæve lunt og tildækket i 45 minutter.
Så dejen ned og del den i to kugler. Rul hver kugle ud til en "pizza" og del skær hver pizza i 8 trekanter.
Læg en pølse foroven (på den tykke ende) af trekanten (evt. sammen med en stribe ketchup eller sennep) og rul hornet sammen.
Læg de rullede horn på en bageplade, og sørg for at lukningen af pølsehornet (den lille flip af trekanten) vender nedad mod pladen.
Lad hornene hvile tildækket i 20 min, hvorefter de pensles med mælk og drysses med sesamfrø.
Bag pølsehornene i ovnen på 200 grader i ca. 15 min eller til de er flot gyldne.

Jeg kan kun anbefale - prøv prøv prøv!

2 kommentarer: