søndag den 29. september 2013

Butterdejskurve med svampestuvning


Det her er kræs for svampe-elskere! Og jeg er en af dem! Jeg brugte den som "mellem-forret", men den vil sagtens kunne stå som forret alene, og måske endda som tilbehør til en god bøf? Det smager i hvert godt og er bestemt ikke sidste gang det er på spisekortet her - og som alt andet jeg laver, er det nemt!

Til tre kurve/portioner:

1 rulle fersk butterdej
Ca. 400 g. svampe (jeg brugte kun champignon, men andre svampe vil bestemt ikke gøre skade)
1 spsk. mel
En klat smør eller andet fedtstof
Ca. 1 dl. bouillon (Jeg brugte vand og et lille hjørne af en terning)
Ca. 1 dl. fløde
Salt og friskkværnet peber
Lidt citronsaft

Fremgangsmåde:

Svampestuvning:
Rens svampene og skær dem i kvarte. Kom dem i en gryde og varm ved middel varme under låg. Rør gerne i svampene med jævne mellemrum. Når svampene har afgivet en masse væde og fylder ca 1/3 af hvad de gjorde til at starte med, fjernes låget så væsken kan fordampe.
Når det meste af væsken er fordampet, tilsættes smør (jeg brugte flydende becel i mangel af bedre, og det fungerede fint). Herefter drysses melet i under omrøring. Tilsæt nu bouillon og rør til saucen tykner og er klumpefri. Herefter tilsættes fløden og saucen koges op. Lad gerne simre i 10 min. Smag til med salt, peber og lidt citronsaft. Selvom det er imod kostrådene gentager jeg lige mig selv: Vær nu ikke så bange for at bruge salt, denne ret kræver altså en del salt :)

Butterdejskurve:
Find to størrelser af glas eller andet du kan bruge til at lave ringe i dejen med. Lav først 3 runde stykker dej med det største glas. Kom dem på en bageplade og pensel dem med ægeblomme.
Lav nu igen 3 runde stykker dej med det samme glas, men brug nu det lidt mindre glas, til at stikke midten ud. Fjern midten så du nu har et "O". Placer denne ring ovenpå dine første runde stykker og pensel også disse med æggeblomme. Du kan evt. også placere de stykker du har stukket ud af ringen, på bagepladen, og bruge disse små små "låg" på din ret.
Bag kurvene i ovnen ved 180-200 grader indtil de er flotte gyldne.

Da mine kom ud af ovnen lignede de godt nok ikke kurve, men jeg brugte en gaffel til "punktere" midten, og nu var de fine kurve der kunne fyldes med lækker svampestuvning.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar