torsdag den 22. august 2013

Mild karrysuppe med kokosmælk og æbler

I dag har jeg virkelig udfordret mig selv!!! Jeg er ikke den store fan af selleri, slet ikke bladselleri og kan ikke lide frugter i min mad - ja det er underligt, det ved jeg godt! Men sådan noget som ananas på en pizza og æbler i en salat, det er bare ikke mig! Men i dag lavede jeg alligevel en suppe med både æbler og bladselleri i og dommen: Absolut godkendt! Dejlig velsmagende suppe! Normalt når jeg laver karrysuppe laver jeg den dejlig stærk, en der virkelig brænder på læberne og smager af karry! Hmm den er forresten også rigtig god, den blogger jeg til vinter :) Denne suppe er langt mildere! Jeg var skeptisk i forhold til æblerne, men tøv ikke - de kan nærmest ikke smages, men jeg tror de giver en vis sødme til suppen. Jeg er i hvert fald ikke bange for at bruge dem igen en anden gang.
Opskriften fandt jeg på føtex' hjemmeside, men har ændret en hel del i den (brugte blandt andet fersk kylling, mere karry, mindre æble, mindre ris m.m.).

Til to portioner:

2 tsk. karry
180 g. kyllingefilet i fine små stykker
2 stængler bladselleri
1 porre
½ æble
165 g. kokosmælk (den hele lille dåse - hvis du bruger en stor dåse kan suppen sagtens klare at få mere, 200-250 g. - og nej det smager ikke af hverken bounty eller meget af kokos)
½ l. hønseboullion (vand og en bouillon terning)
35 g. brune ris (opskriften sagde 1 dl. men jeg brugte mindre) (du kan sagtens brugte alm. ris)
Salt
Lidt maizena lys jævner

Fremgangsmåde:
Skær porrer og bladselleri i fine ringe/skiver og æblet i små tern. Åben dåsen med kokosmælk og kom noget af den faste masse i en gryde, varm det som olie og svits karryen heri. Kom herefter grøntsager og æble i og svits det kort. Kom herefter de rå ris i, sammen med resten af kokosmælken og hønse boullion. Lad suppen komme i kog og tilsæt kyllingen.
Lad suppen koge 15-30 min. alt efter hvilken type ris du bruger (til risen er færdig).
Smag til med salt. Jeg vil tro at det er meningen at den store mængde ris skal jævne suppen, så eftersom jeg brugte mindre ris, blev min suppe lidt tynd. Derfor tilsatte jeg lidt lys maizena jævner og det var lige prikken over i'et - dejlig suppe!

2 kommentarer:

  1. Hejsa.
    Rigtig lækker opskrift. Det er lige hvad man har lyst til, nu her hvor det er ved at blive koldt og vådt udenfor.
    Jeg tilføjede lidt chili, da jeg godt kan lide, at supper er lidt stærke. Og da min suppe også var en anelse tynd, puttede jeg lidt creme fraiche i suppen til sidst og kogte ud. - Og det kom til at smage rigtig godt.
    Mvh. Malene

    SvarSlet
  2. Hej Malene
    Tusind tak for din kommentar, kan kun forestille mig at chili gør godt! Jeg er nemlig også vild med stærke supper :)
    Mvh Louise

    SvarSlet