torsdag den 4. juli 2013

Tomatsuppe med hakket kød


Man skulle tro jeg havde fået et suppeflip, og så her i juli måned! Men jeg elsker suppe og kan spise det på alle tider af året, og så er det jo sundt, nemt og billigt. I dag lavede jeg en rigtig lækker tomatsuppe, jeg tror faktisk det er tæt på at være den bedste hjemmelavede tomatsuppe jeg har smagt (ellers er jeg ret vild med den fra Arla Karolines). Jeg ville have lidt protein (kød) til suppen, så jeg stegte noget hakket kalv/flæsk og lavede frikadeller af resten. Det fungerede rigtig godt i suppen synes jeg! Jeg tror også hakket okse eller kyllingekød kunne være lækkert, men du kan jo bruge dit favoritfyld, kødboller, pasta, cocktailpølser, fiskeboller osv. kun fantasien sætter grænser :)

Til to portioner skal du bruge:

1 spsk olie
½ løg i tern
2 fed hvidløg i tern
En lille dåse tomatkoncentrat eller ca. ½ dl. tomatpure (det fra flaske der ligner ketchup)
1 dåse hakkede tomater
4 dl. hønseboullion
1 dl. madlavningsfløde 8% (jeg tror nu kun suppen bliver bedre af rigtig fløde)
½-1 tsk. paprika
1 tsk. friskhakket rød chili (kan udelades hvis du ikke er vild med den lidt brændende fornemmelse chili kan give)
1 tsk. sukker - evt. lidt mere
Salt og peber

Fremgangsmåde:
Svits løg og hvidløg i olie uden at det tager farve. Tilsæt tomatpure/koncentrat og "brænd" det lidt inden du tilsætter bouillon, hakkede tomater, paprika, sukker, chili og madlavningsfløde. Når alle ingredienserne er tilsat lader du suppen småkoge i 15-20 min. Herefter skal suppen blendes - og husk nu at tage det lille topstykke af blenderen, samt at lade suppen køle en lille smule inden du giver den gas med blenderen :) Gør det evt. ad to omgange så blenderen ikke er for overfyldt, for så går det galt.
Når suppen er blendet smages til med salt og peber, samt evt. sukker. Herefter tilsættes det ønskede fyld.
Som sagt brugte jeg i dag hakket kød der var "smuldret" og stegt på en pande, det var rigtig godt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar