torsdag den 18. juli 2013

Oksefrikadeller og sauteret spidskål

Frikadeller af oksekød, hvorfor ikke tænkte jeg! Og hvorfor ikke? Det smager faktisk ret godt! Meget hen ad de almindelige frikadeller med svinekød, men alligevel anderledes. Jeg kan i hvert fald godt lide dem, og vil lave dem igen! Spidskålen.... Mmmm spidskålen! Jeg er solgt til spidskål! Nej hvor smager det skønt! Det kan jeg virkelig kun anbefale jer at prøve!

Til en portion spidskål brugte jeg:

1-2 tsk. smør - rigtigt smør
Et halv spidskål (først delt på langs, herefter snittet i fine strimler)
Salt

Fremgangsmåde:
Smelt smørret i en sauterpande. Tilsæt spidskålen og sauter ved middelhøj varme til kålen begynder at blive blød - den skal dog stadig have bid. Krydder med salt og smag til, skru herefter ned for varmen og lad spidskålen blive i panden indtil servering. Meget simpelt, meget godt!

Til 9 oksefrikadeller brugte jeg:
300 g. magert hakket oksekød
1 finthakket løg
1 æg
En lille sjat mælk
Salt og peber (spar nu ikke på salt og peber)
Havregryn til farsen har den rette konsistens

Fremgangsmåde:
Lav farsen af alle ovenstående ingredienser. Lad den evt. hvile i køleskab i 30 min. Form farsen til frikadeller og steg dem på en pande i lidt fedtstof. De kan evt. også steges i ovnen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar