torsdag den 18. juli 2013

Linsefrikadeller

Linser skulle jo være så sundt, så jeg har forsøgt mig med endnu en opskrift med de røde linser. Denne gang faldt valget på frikadeller med linser. Jeg fandt lidt inspiration rundt omkring på nettet, og brugte denne opskrift som basisopskrift og lavede et par små ændringer.
Smagen er faktisk god. Det kunne næsten smage som om at der var kød i dellerne. Konsistensen er godt nok lidt sjov, i hvert fald i forhold til almindelige frikadeller, men hvis du er nysgerrig og også gerne vil spare lidt på kalorierne kan jeg kun anbefale at prøve. De er øvrigt ok som kolde også.

Der bliver til en del deller, i hvert fald til 3-4 portioner vil jeg mene:

2 dl røde linser
1 lhakket øg
2 fed hakket hvidløg
2 spsk sesamfrø

1 tsk soya
1 tsk spidskommen
2 spsk mel
salt og peber
havregryn

Fremgangsmåde:
Start med at skylle og derefter koge de røde linser i 5 dl vand i 15-20 min. Der skal røres jævnligt.
Tilsæt løg, sesamfrø, hvidløg, soya, mel, krydderier, salt og peber. Farsen er ret tynd, men nu tilsættes havregryn indtil farsen har en konsistens der minder om almindelig fars. Ikke for meget havregryn da de så bliver ret tørre. 
Lad evt. farsen afkøle så du kan forme dem som flotte deller. Jeg var så sulten at jeg ikke havde tid til dette, så jeg klattede dem bare på panden med en ske - de blev måske ikke så flotte, men smagen er vel den samme :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar