mandag den 1. juli 2013

Indisk linsesuppe

Det her er en rigtig hot suppe fuld af smag. Hvis du ikke er til stærk mad, så hold dig væk, for denne suppe brænder på tungen - på den gode måde. Det er mit første forsøg med røde linser, eller linser i det hele taget. De har en lidt sjov, nærmest melet konsistens, men i denne suppe er smagen rigtig god, og jeg vil helt sikkert spise det igen. Det smager godt og er rigtig sundt og meget kaloriefattigt! Jeg har hentet inspiration til suppen rundt omkring på nettet, men endte med at lave min egen version da nogle opskrifter indeholdt ting jeg ikke bryder mig om, ting jeg prøver at undgå (kartofler) og andre igen ting jeg simpelthen bare ikke havde. Men jeg synes den blev god :)

Til to portioner:

100 g. røde linser (rå vægt)

1 løg i tern
2 fed hvidløg i tern
Frisk revet ingefær (ca. ½ spsk)
½ rød chili, renset for kerner og skåret i skiver
½ rød peber i små tern
2 gulerødder i tern
½ dåse hakkede tomater
Et drys stødt spidskommen
1 tsk. rød karrypasta
1 tsk. alm. karry
Et drys tørret chili
1 tsk. salt
½ l. hønseboullion

Fremgangsmåde:
Steg løg og karrypasta i en gryde. Tilsæt krydderier (incl. hvidløg og ingefær). Steg kort inden grøntsager og linser tilsættes. Steg igen kort inden de hakkede tomater tilsættes. Tilsæt nu bouillon og lad suppen simre i ca. 15-30 min til linserne er kogt ud. Smag til med salt. Det er utrolig nemt!

2 kommentarer:

  1. Hej, den ser rigtig god ud! Kan man erstatte hønseboillonen med grøntsagsboulion? Og hvad steger du løgene i? Olie eller noget andet? KH. Ally
    P.S. Hvor mange kalorier indeholder én portion?

    SvarSlet
  2. Hej Ally
    Jeg tror uden problemer du kan bruge grøntsagsbouillon i stedet :)
    Løg og karrypasta steges i lidt olie præcis som du selv skriver.
    Et bud på kalorier - ca. 350 for en portion tror jeg, så det er billigt for et mættende aftensmåltid :) Velbekomme.

    SvarSlet