tirsdag den 11. juni 2013

Grovboller





I dag skulle jeg teste min nye ovn, og valget faldt på grovboller fra Amos "Den store fødselsdagsbagebog". Som I kan se på billedet mangler der en bolle, det er fordi jeg har spist den, og den smagte lækkert! Blød indeni og rigtig sprød uden på!

Til 16 stks. af disse boller skal du bruge:

500 g. hvedemel
250 g. grahamsmel
100 g. solsikkekerner
100 g. sesamfrø
50 g. groft hakkede nøddekerner (jeg brugte mandler og valnødder)
5 dl. lunken vand
3 spsk olie - smagsneutral (dvs. ikke olivenolie)
50 g. gær
2 tsk. salt
2 tsk. sukker

Fremgangsmåde:
Bland alle de tørre ingredienser i en skål. I anden skål opløser du gæren i det lunkne vand. Når gæren er opløst tilsættes olien og herefter hælder du de tørre ingredienser i lidt ad gangen under omrøring. Når alt er blandet godt sammen skal dejen æltes godt igennem. Lad herefter dejen hvile under et fugtigt viskestykke i ca. 30 min.
Slå dejen sammen og del den herefter i 16 stykker som du former til runde boller.
Lad igen bollerne efterhæve tildækket i 30-40 min. Pensel bollerne med vand og bag dem i en forvarmet ovn ved 220 grader. (mindre hvis du bruger varmluft, men de kloge siger at det er bedst at bage uden varmluft)
Bagetiden er 20-25 min på midterste rille.
Et andet tip: sæt en lille skål med vand i bunden af ovnen så der opstår damp under bagningen.

Hvis du er i tvivl om boller og andet brød er færdigbagt, kan du bruge et stegetermometer - kernetemperaturen skal være 95 grader - det stor i Amos bagebog :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar