mandag den 10. juni 2013

Gateau Marcel chokoladetærte med is og hindbærcoulis

Det her billede er næsten pinligt at sætte på! Det er virkelig dårligt! For det første var kameraet på en forkert indstilling der har gjort billedet grumset og utydeligt, for det andet har kagen nok ikke stået helt længe nok, for den var ikke blevet "stiv" nok. Øv, men den smagte stadig mega lækkert! Det må du så tage mit ord for, nu når billedet mest af alt ligner en blødende chokoladeklat.



Jeg brugte opskriften og fremgangsmåden fra Gastromand. Der står dog at kagen skal køle minimum en time inden den serveres. Jeg lod min køle i min. 6 timer, og det var ikke nok! Eller også har jeg gjort noget galt. For det øverste lag af kagen blev ikke rigtig stift.

Men her får du opskriften, direkte kopieret fra Gastroman

200 g sukker
200 g smør
200 g mørk chokolade (gerne 75-80%)
1 dl pasteuriserede æggeblommer'
2 dl pasteuriserede æggehvider
Hindbærcoulis:
2-300g frosne hindbær
20-30g flormelis


Fremgansmåde:
  1. Smør og chokolade smeltes i vandbad. Når massen er smeltet sammen, dækkes den til og sættes til side, til den er afkølet.
  2. Æggeblommerne piskes hvide med halvdelen af sukkeret og vendes i chokolademassen.
  3. Æggehviderne piskes stive med det resterende sukker og vendes forsigtig i chokolademassen.
  4. Halvdelen af massen kommes i bradepande eller i ildfaste portionsglas og bages ved 175 grader ca. 30 minutter.
  5. Den ubagte halvdel smøres på den bagte, og kagen sættes på køl i minimum 1 time, før den serveres.
Hindbærcoulis
  1. Hindbærrene optøes en smule og blendes med flormelis. Jeg tilsatte også lidt vand.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar