søndag den 9. juni 2013

Cremet champignonsuppe

Her er den så, opskriften på den lækreste champignon/svampesuppe ever! Billedet er virkelig dårligt, kameraet har ved en fejl stået på indstillingen "palme", ved ikke hvad det betyder, men det har i hvert fald gjort billedkvaliteten på en række billedet ret dårlige :)

Forret til 4 personer eller hovedret til 2 personer:

3-4 Skalotteløg
500 g. champignon - heraf skal minimum halvdelen være brune markchampignon. (Et andet tip: til denne opskrift er små champignoner bedst, de er mere faste end de store)
8 dl. bouillon (jeg brugte kylling, men tror også kalv, okse eller grøntsag kan bruges)
Meljævning af ca. 1 dl. vand og 4 tsk. mel med top
2 dl. fløde (alternativt kaffefløde eller madlavningsfløde)
Godt med salt og friskkværnet peber, vær ikke fedtet med salt og peber!
Lidt frisk citronsaft

Fremgangsmåde:
Hak skalotteløg fint og skær champignon i helt tynde skiver. Start med at stege løgene i fedtstof i en gryde. Når løgene er bløde, tilsættes ca. halvdelen af de skivede champignon. Når disse er stegt og har afgivet saft, hældes bouillon ved sammen de de resterende champignon, og suppen skal nu simre i min. 15 min, men gerne mere. Jævn nu suppen med meljævningen og tilsæt herefter fløde. Smag suppen til med salt, peber og citronsaft.

Det er en super lækker suppe der kan bruges både som forret og hovedret, og den smager faktisk endnu bedre dagen efter! Hvis det skal se lidt flot ud, kan suppen portionanrettes og drysses med frisk hakket persille.

9 kommentarer:

  1. 800 dl bouillon? :o

    SvarSlet
  2. Hehe hov! Det var til en ordentlig gang smagsløs suppe! Det er selvfølgelig 8 dl :) Jeg retter med det samme! Godt der er nogen der vågne!

    SvarSlet
  3. Hej

    Suppen smager rigtig rigtig godt! Den bedste jeg har smagt!

    SvarSlet
  4. Den vil jeg prøve i dag. Har været heldig at få billige champignon og svampe.

    SvarSlet
  5. Det er en af mine absolut favoritsupper :)

    SvarSlet
  6. Tidlig morgen og det blæser. Prøvede suppen første gang den 8. juni og flere gange siden. Dog har jeg lavet en ændring, så nu er den super super lækker. Har undladt jævningen og bruger kun piskefløde (og selvfølgelig bouillon). Hvis jeg ikke selv gider bage brød, kan varmt anbefales osteboller fra Lidl.

    SvarSlet
  7. Dejlig suppe. Et lille fif jeg har fra en spansk svampesuppe er, at tilsætte lidt blendet kartoffel og porre. Det er med til at give fylde/jævne og runder smagen godt af.

    SvarSlet