torsdag den 23. maj 2013

Klassiker og børnefavorit: Millionbøf

En god gang millionbøf går man aldrig galt i byen med! Det smager jo lækkert, selvom det ikke er den sådan visuelt mest smukke ret man kan byde på :)
Jeg serverede makaroni til, yes den tykke spaghetti med huller i. Det er altså mega lækkert til, men en af favoritterne er nok også kartoffelmos :)
Men du kan jo bruge hvad du synes.

Dette synes jeg er den aller bedste version af millionbøf.

2-4 portioner:

1-2 løg alt efter størrelse, men spar ikke på løg!
4-500 g. hakket oksekød
ca. ½ l. vand (tilsæt mere hvis du laver en større portion)
1 okseboullionterning
2 tsk. tomatpure
salt og friskkværnet peber
Lidt madkulør
Jævning
Evt. lidt mælk
Ca ½ tsk. paprika
Ca. ½ tsk. karry

Fremgangsmåde:
Skær løg i tern og steg dem i lidt fedtstof i en sauterpande eller en gryde. Når løgene er bløde tilsættes hakket oksekød. Rør godt rundt så kødet "smuldrer" og ikke bliver til store klumper.
Når kødet er gennemstegt tilsættes tomatkoncentratet. Engang var jeg ellers modstander af tomatprodukter af enhver art i millionbøf, men så eksperimenterede jeg lidt, og synes nu at den lille smule tomatkoncentrat giver en lidt dybere og mere fyldig smag. Men du kan jo undlade det hvis det synes.
Tilsæt herefter vand og boullionterning og lad saucen snurre i 10-15 min. Tilsæt salt, peber, paprika og karry. Herefter kulør.
Jævn saucen med enten meljævning eller maizena brun saucejævner. Hvis den bliver for tyk, kan konsistensen justeres med lidt mælk. Mælk runder også lige smagen lidt af!
Når saucen har den rette konsistens smages til med salt, peber og evt. mere paprika og karry.

Når det kommer til millionbøf og ketchup er jeg splittet. Jeg synes det smager vildt lækkert uden ketchup, men også helt lækkert på en anden måde med ketchup. Så jeg putter altid ketchup på den ene halvdel af tallerknen,  og får på den måde lidt af begge dele. Det er skørt, men lige med dette, kan jeg simpelthen ikke beslutte mig for hvad jeg synes er bedst!

Nemt... og lækkert :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar