søndag den 26. maj 2013

Græske frikadeller

Jeg håber ikke jeg fornærmer en græker ved at kalde disse deller for græske, for ærligt så ved jeg da ikke om de er græske. Jeg ved faktisk ikke engang om de spiser frikadeller i grækenland? Måske jeg skulle omdøbe dem til græskinspirerede sommerfrikadeller i stedet...? De smagte i hvert fald godt. Jeg fik bare salat til, rester fra i går :)

Til en portion deller skal du bruge:

1 pakke hakket kalv/svin - eller bare svin
1 hakket løg (jeg bruger altid minihakker)
2 store spsk. soltørrede tomater i olie, drænet og kørt igennem minihakkeren
Ca. ½ bæger apatina i tern eller anden feta/salat tern - groft hakket
Ca. 2 tsk. salt
Friskkværnet peber
Ca. 1 tsk. oregano
Ca. 1 tsk. timian
Lidt mælk
2 æg
Ca. 2 spsk mel

Fremgangsmåde:
Bland farsen af alle ovenstående ingredienser, hvis den er for våd, tilsæt mere mel.
Steg dellerne i lidt fedtstof på en pande. Det var min oplevelse at disse frikadeller skulle stege lidt længere end normale frikadeller for at blive gennemstegt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar