mandag den 18. marts 2013

Risret med oksekød og gulerødder

I dag skulle jeg lave noget med hakket oksekød, det var lige det jeg havde....jeg kunne slet ikke bestemme mig for hvad jeg havde lyst til, overvejelserne var mange, og så endte det egentlig med at jeg improviserede lidt. Resultatet blev denne "risret" som er utrolig nem at lave, og det smagte faktisk ret godt. Opskriften er ddv-venlig, så skal du nok bare halvere mængden af ris og vand (ellers bliver det rissuppe).

Til to portioner:

1 løg i tern
2 fed hvidløg i tern
4 revne gulerødder
1 rød peber i tern
225 g. hakket oksekød
1 tsk. karry
1 tsk. salt
½ dåse hakkede tomater
2 dl. vand
1 boullionterning

100 g. brune ris (eller anden type ris)

Fremgangsmåde:
Steg løg og hvidløg i en smule fedtstof eller olie. Når løgene er bløde, tilsættes det hakkede oksekød. Når kødet er brunet, tilsættes karry og der røres godt. Lad det stege lidt. Herefter tilsættes gulerod, peberfrugt, hakkede tomater, vand og ris. Tilsæt nu salt og boullionterning.
Lad retten småkoge indtil risen er kogt og har "jævnet" retten - det tager ca. 30 min. Rør af og til i retten.

Tip: Hvis jeg havde haft det, ville jeg have tilsat en håndfuld ærter lige inden servering, for at give lidt farve, men det havde jeg desværre ikke - men du kan jo gøre det hvis du har :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar