fredag den 22. marts 2013

Kyllingeruller med parmeskinke, parmesan og asparges (ala Baronesse

Det her er altså en rigtig rigtig god måde at lave kylling på. Kan kun anbefale det! Baronessens kyllingeruller stammer oprindeligt fra Carolines Flemmings kogebog "Baronessen går i køkkenet", men jeg har fundet opskriften her. Jeg lavede et par meget små ændringer, og skriver opskriften som jeg lavede den. Du kan selv bestemme hvad du serverer til af tilbehør, jeg valgte ovnbagte kartofler, kogt broccoli og resten af de blancherede asparges.

Kyllingerullerne (2 stk):

2 gode kyllingebrystfiletter
4 skiver parmaskinke
Frisk parmesanost i spåner
salt og peber

Sauce:
½ dl. kogevand fra asparges
½ dl. hvidvin
Lidt salt
En klat smør

Fremgangsmåde:
Start med at putte kyllingebrysterne i hver deres plastpose. Bank nu begge bryster så flade som muligt uden at ødelægge dem. Jeg brugte en stegepande, men brug hvad du lyster :)

Skyl asparges og knæk bunden af - asparges knækker naturligt det bedste sted hvis du tager fat i hver sin ende og knækker. Blancher aspargesene i ca. 2 min og overhæld dem herefter med koldt vand. Lad dem tørre. Gem vandet.

Når kyllingen er flad, krydres den med salt og peber. Herefter lægges 2 skiver parmaskinke på hvert bryst. Herefter lægges et par "skiver/høvler" parmesanost på. Jeg brugte en kartoffelskræller til at høvle gode skiver af osten. Til sidst 2 stk. asparges på hvert bryst.
Rul brysterne stramt sammen og luk dem tæt med en tandstikker.

Varm en klat olie og lidt smør på en pande og steg kyllingerullerne ved middelhøj varme, så de får en lækker stegeskorpe. Når de er stegt på alle 4 sider, kommes de i et ildfast fad, og bages færdig i ovnen ved 180-200 grader (forvarmet), det tager ca. 20-30 min. alt efter størrelsen på rullerne. Pas på ikke at overstege dem, så kødet bliver tørt.

Imens kyllingerullerne er i ovnen, hældes kogevand fra asparges og hvidvin på den pande kyllingerullerne er stegt på. Lad det stå og koge lidt ind og tilsæt til sidst en klat smør.

Når kyllingerullerne er færdige hældes saucen over rullerne, og fadet vendes frem og tilbage for at saucen kan løsne den gode smag der sidder under rullerne.

Velbekomme :)

2 kommentarer: