lørdag den 9. februar 2013

Nem lakseroulade


Dette er en rigtig nem forret med røget laks. Den smagte rigtig godt, men gør laks ikke bare altid det? Det var en lidt impulsiv indskydelse at jeg lavede den, fordi jeg lige havde lidt rester der skulle bruges. Målene er lidt på slum, for det er lige hvad der var tilbage :)

Til to portioner skal du bruge:

4-5 skiver røget laks
Ca. 50-75 g. flødeost (friskost)
5-6 kugler frossen helbladet spinat
salt, peber og lidt  revet muskatnød.

Fremgangsmåde:
Start med at varme den frosne spinat og krydre den med salt, peber og en smule revet muskatnød og evt. 1 spsk fløde. Når spinat er færdig stilles den til side og afkøles.

Start med at ligge et stykke stanniol på bordet, og herefter et stykke bagepapir oven på stanniolen. Læg laksen oven på bagepapiret så det danner en firkant (tilnærmelsesvis) - der må ikke være "huller" i laksen.
Smør herefter flødeosten udover laksen.
Vrid væden ud af spinaten og fordel herefter denne udover flødeosten. Rul nu laksen sammen til en rulle og rul herefter både bagepapir og stanniol rundt om rullen og luk den til i enderne.
Lad rullen hvile i køleskab et par timer - alternativt i fryser i ca. en time.

Skær lakserouladen ud i mindre stykker og server med det tilbehør du synes. Da det var en impulsiv indskydelse havde jeg ikke det helt store at servere til, så det blev til et par agurkespringere. Ideelt ville jeg nok have lagt rullerne på lidt babysalat og måske lavet en lille dressing til.

2 kommentarer:

  1. Hejsa. :)
    Som du selv skriver - så jo, løget laks smager bare altid fantastisk. Og dejligt med en rigtig nem og enkel opskrift. Jeg synes dog, at retten manglede lidt fyld, så jeg blandede ingredienserne og lagde dem ud på en madpandekage. Den rullede jeg så, og skar ud lige som du har gjort på billedet. Det var et stort hit. :)
    Mvh. Malene

    SvarSlet
  2. Hej Malene
    Jeg har også prøvet din metode med madpandekagen, det er helt klart godt - jeg spiste det dog som hovederet, men jeg kan altid spise laks :)
    Jeg har også en opskrift på lakseroulade med en hjemmelavet "pandekage" af spinat og æg - den er virkelig lækker! Vil poste den så snart jeg får muligheden for at lave den!
    Mvh Louise

    SvarSlet