søndag den 24. februar 2013

Langtidshævede boller (nemme)

Jeg har haft besøg af min søster denne weekend, og synes at vi skulle have noget friskbagt morgenbrød. Jeg har længe ledt efter en anledning til at afprøve denne opskrift, da jeg synes bollerne så så lækre ud og lød så nemme at lave. Og det var de! Utroligt nemme at lave, jeg sprang dog også et lille led i opskriften over så de blev endnu nemmere :) De smagte også rigtig godt og havde en super sprød skorpe. Opskriften har jeg fundet her.

Til 8 store boller skal du bruge:

5 dl. vand
6 dl. hvedemel
4 dl. valgfrit mel eller andet godt (hvoraf 1 dl kan være nødder, frø eller kerner)
Gær på størrelse med en ært
2 tsk. havsalt

Af valgfrit brugte jeg følgende, men du kan bruge hvad du har lyst til:

2 dl. grahamsmel
1 dl. havregryn
1 dl. hakkede mandler og valnødder

Fremgangsmåde:
Rør gæren ud i håndlunken vand. Tilsæt 5 dl. mel og rør det godt rundt, tilsæt herefter havsalt. Tilsæt nu resten af melet og ælt det med dejkroge i 5-10 min eller hvor længe du synes.

Klip en frysepose over og læg den over den våde dej i skålen, og dæk det herefter med et viskestykke. Lad dejen stå på køkkenbordet natten over (eller minimum 10 timer) - IKKE i køleskabet.

Herefter kommer det trin hvor jeg snød lidt i forhold til opskriften, jeg skriver som jeg gjorde:

Forvarm ovnen til 250 grader.

Brug to skeer til at klatte dejen ud på en bageplade.

Når ovnen er varm stilles et fad med vand på en rist på nederste ovnrille (for at skabe damp).

Bag bollerne ved 250 g. i ca. 10 min. Skru nu ovnen ned på 230 g. og bag boller i ca. 15 min. yderligere. Mærk efter inden du tager bollerne ud, føles de "tunge" er de ikke færdige og vil være klæbrige i midten.

-Bollerne kan fryses.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar