tirsdag den 5. februar 2013

Karrygullasch med brune ris, blomkål og ærter

Hvis du kan lide karry er det her lige sagen. Må sige at det smagte virkelig godt - og så opdager man nærmest ikke at man får spist godt med grøntsager til :)

Til to portioner skal du bruge:

Karrygullasch:
Olie/flydende margarine til stegning
1-2 spsk. karry
Ca. 300 g. skinkekød i små tern (kylling eller oksekød kan også bruges)
1 løg i tern (jeg brugte rødløg, men brug hvad du har)
3 dl. vand
½ boullionterning
salt
Meljævning af 1 spsk mel med top samt ca. ½ dl. vand
Ca. 1/4 dl. madlavningsfløde, fløde eller mælk alt efter hvad man er til (jeg brugte kaffefløde)

Varm en pande med lidt olie og lidt flydende margarine. Sørg for at det er godt varmt og tilsæt så karryen. Hvis du som mig er til stærk mad kan du bruge ca. 2 spsk karry, er du til mere mild karrysmag kan du nøjes med 1 spsk - og måske lidt ekstra :)
Rist karryen i fedtstoffet til det dufter og bliver mørkere, når det sker tilsætter du kødet og steger det godt under omrøring. Kort efter tilsætter du løget og steget til løget er halvblødt.
Hæld vand over kødet og lad det simre i ca. 20 min (mere gør ikke noget).
Ryst en meljævning og jævn saucen. Tilsæt bouillonterningen og ½-1 tsk. salt (eller efter smag) og kog det igennem. Til sidst tilsættes fløden under omrøring. Lad det igen simre i 5 min. Smag evt. til med salt.

Brune ris med blomkål og ærter:
100 g. brune ris (Bliver til ca. 200 g. når de er kogt)
3-400 g. blomkål
150-200 g. ærter

Kog de brune ris efter anvisningen på posen.
Hak blomkålen meget fint. Jeg brugte en minihakker jeg normalt hakker løg i, og det fungerede perfekt. Kog blomkålen i ca. 5 min - tilsæt ærterne de sidste 2 min. af kogetiden.

Når både ris, blomkål og ærter er kogt blandes det hele sammen. En super måde at spare på kulhydraterne (ris) på og få masser af grønt i stedet :)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar