søndag den 24. februar 2013

Gullaschsuppe

Jeg havde sådan lyst til suppe i dag, så valget faldt på gullaschsuppe. Jeg fandt denne opskrift af James Price, som jeg synes lød god. Det var den helt sikkert også, men hold nu op en stor portion der blev af det! Du kan se den originale opskrift her. Suppen tager lidt tid at lave, men den passer sig selv det meste af tiden.

Til en portion suppe skal du bruge (Der står 4 portioner, men jeg vil nu mene at der er langt mere)

400 g oksekød – bov, bryst eller klump er fint (jeg brugte engelsk bøf)
100 g bacon i tern
olivenolie
3 løg
½ knoldselleri
2 gulerødder
4 fed hvidløg
8 mellemstore kartofler
2 røde peberfrugter
2 dåser flåede tomater
1,5 l oksebouillon
2 spsk. edelsüss paprika
ca. 1 spsk. rosenpaprika
2 tsk. røget paprika
1 tsk. knust spidskommen
salt og peber


Fremgangsmåde:
Start med at skære både kød og grøntsager i små tern.

Steg bacon i suppegryden, til det er gyldent, og tag det op. Steg nu løg og hvidløg, til det er klart. Tag løgene op og sæt til side.

Kødet pudres med paprika og brunes i gryden i olivenolien under konstant omrøring.

Tilsæt gulerødder og selleri, og lad det stege med et øjeblik. Kom løg, hvidløg og ristet bacon tilbage i gryden, tilsæt flåede tomater, bouillon og spidskommen, og lad suppen koge i en times tid, eller til kødet er mørt.

Kom kartofler og peber i suppen, og lad den koge stille, til alt er mørt.

Smag til med salt og peber og måske en anelse rørsukker, og server suppen rygende varm med en klat cremefraiche og godt brød til.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar