fredag den 15. februar 2013

Chiligryde med hakket kylling

Chili con pollo, chili con carne med kylling, chili con kylling.... eller bare chiligryde, det blev resultatet af aftenens udskejelser i køkkenet. Undervejs opdagede jeg at jeg manglede en ret vigtig ingrediens, nemlig hakkede tomater - derfor måtte jeg improvisere lidt og resultatet blev ret godt hvis jeg selv skal sige det.

Til to portioner chiligryde skal du bruge:

 Lidt fedtstof til stegning
200 g. hakket kylling (eller okse hvis du er mere til det)
1 dåse chili beans
1 løg i tern
1 grøn peber i tern
½ rød peber i tern
½ corgette i tern
1 frisk chili - renset for frø og skåret i skiver
2 fed hvidløg
1 spsk hakkede jalapenos
1 dåse hakkede tomater (Da jeg ikke havde dette brugte jeg 5 halverede cherrytomater og en god klat tomatpure - ikke koncentrat men pure)
Salt
Cayennepeber
Røget paprika
Spidskommen

Fremgangsmåde:
Start med at svitse løgne i fedtstoffet, når disse er bløde tilsættes det hakkede kyllingekød og der røres rundt. Når kødet er gennemstegt tilsættes peber, corgette, chili og hvidløg. Lad dette stege med i ca. 5 min under omrøring. Tilsæt herefter chilibeans, jalapenos og hakkede tomater (eller friske tomater og pure). Når retten koger tilsættes salt, cayennepeber, røget paprika og spidskommen. (Det er svært at angive mængder da jeg bare dryssede lidt i, prøv dig frem) Rør godt rundt og lad nu retten simre i 15-30 min.
Smag til salt og evt. spidskommen og de andre krydderier hvis det er nødvendigt.

Server med en klat creme fraiche eller græsk yoghurt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar