torsdag den 31. januar 2013

Saftig gulerodskage med frosting

Jeg har længe set på denne opskrift på gulerodskage og tænkt at den så virkelig god ud. Nu skulle den testes - og ja den er god! Jeg vil måske ligefrem sige at jeg er blevet forfalden til gulerodskage :)

Jeg har fundet denne opskrift hos Newyorkerbyheart, hvor jeg generelt henter meget inspiration. En rigtig god blog om hverdagsmad! Du kan se den originale opskrift her, jeg fulgte den næsten til punkt og prikke og skriver den som jeg lavede den.

Gulerodskage:
350 g. sukker (næste gang vil jeg måske bytte halvdelen af det ud med brun farin)
3 dl olie (bare ikke olivenolie)
4 æg
300 g mel
1 spsk. kanel
1 tsk. fint salt
2 tsk. natron
350 g revne gulerødder
50 g. hakkede valnødder

Frosting:
50 g. blødt smør (og med smør menes der smør og ikke kærgården eller andet)
125 g. flødeost (jeg brugte den billige fra Lidl og den var upåklagelig)
150 g. flourmelis
Vanillesukker (½-1 tsk. alt efter smag)

Fremgangsmåde:
Pisk sukker og olie cremet og pisk æggene i et ad gangen. Pisk det grundigt. Bland mel, kanel, salt og natron i en skål og pisk det igennem så der ikke er "klumper" i melet. Bland det herefter i den våde blanding. Vend gulerødder og hakkede nødder i tilsidst.
Fyld dejen i en smurt springform/lille bradepande og bag kagen i ca. 60 minutter ved 175 grader. Lad kagen køle af og blive HELT kold inden der kommes frosting på.

Frosting:
Pisk flødeost og smør cremet. Tilsæt vanilie og flormelis. Pisk frostingen glat. Smørres over den kolde kage og pyntes evt. med nogle hele valnødder.


OBS: Kagen kan godt stå i køleskabet en dags tid uden at blive tør og smager faktisk også lækkert kold :)

Jeg beklager den knap så flotte præsentation med bagepapir stikkende ud fra bunden, men lad jer ikke narre, den var lækker :)

2 kommentarer:

  1. MMm den smagte af et stykke mere ;)

    SvarSlet
  2. Ja ikke? Jeg ville til enhver tid kunne spise et stykke af den her :)

    SvarSlet